Projekt parowóz

Oleśnica od przeszło 100 lat jest nierozerwalnie związana z kolejnictwem. Pierwsza linia kolejowa powstała tu w 1875 r. Za rok będziemy świętować 100-lecie powstania zakładów naprawy taboru kolejowego – najpierw niemieckich, potem polskich. W ubiegłym roku minęło 60 lat od utworzenia ZNTK Oleśnica. O jubileuszach największego przez kilka dekad zakładu w mieście mało kto dziś pamięta . W tym zakładzie pracowało kilka pokoleń oleśniczan, na Zielonych Ogrodach w okolicach Moniuszki i Poniatowskiego do dziś żyją starzy kolejarze, którzy ze wzruszeniem wspominają czasy świetności ZNTK-u. www.youtube.com/watch?v=LWAgUYSjSws

Mało kto wie, że tylko po wojnie w Oleśnicy naprawiono 20 tysięcy parowozów. Była piękna parowozownia, po której został tylko pusty plac … Stowarzyszenie chciałoby pozyskać od kolei stary parowóz i wyremontować go. Myślimy że byłby kapitalnym symbolem zakładu i miasta oraz atrakcją turystyczną promującą Oleśnicę.

Nie chcemy budować skansenu ani jakiegoś wielkiego muzeum ,chcemy mieć wszystkie nasze eksponaty sprawne tak aby można prezentować na okolicznościowych zlotach lub wystawach ,chcemy pokazywać z czego Oleśnica kiedyś słynęła i to nie tylko w kraju ,prezentować ginące zawody oraz krzewić taką kulturę techniczną –eksponaty maja być sprawne można było przy nich uczyć się jak działają jak się je naprawiało.

Co do kwestii samego parowozu –myślimy że najlepszym rozwiązaniem jest maszyna z serii Ty 2 –parowóz towarowy który był produkowany na potrzeby armii niemieckiej podczas II wojny światowej ,po wojnie zostało bardzo dużo maszyn tej serii w Polsce a co za tym idzie ZNTK Oleśnica remontowała parowozy tej serii.

Oczywiście problemem na dzisiejszy dzień jest znalezienie takiego parowozu i pozyskanie go ,wiadomo że parowozy Ty 2 zostały odstawione definitywnie na początku lat 90 (parę sztuk jeździło jeszcze we Wolsztynie ,jeden stal w Lesznie jako grzałka ) .Znalezienie parowozu Ty2 w miarę kompletnego i nadającego się do transportu oraz podjęcie próby naprawy nie jest takie proste –ale w miarę naszych możliwości jeździmy po całym kraju i oglądamy maszyny które są odstawione na bocznicach kolejowych i skansenach –byliśmy u naszych przyjaciół w skansenie w Pyskowicach Śląskich ,przyglądaliśmy się jak idą im prace przy remoncie Ty2-24 byliśmy pod dużym wrażeniem prac jakich dokonali , obiecali nam jak uda im się wyremontować ich parowóz to pojawią się u nas z nim w Oleśnicy.

Oglądaliśmy tez parowozy z Nysy ,Leszna ,Wolsztyna ,byliśmy Parowozowni Wolsztyn na spotkaniu z zastępca dyrektora do spraw eksploatacyjnych i technicznych Panem Wojciechem Marszałkiewiczem oraz naczelnikiem Parowozowni Wolsztyn Panem Mariusz Kokornaczykiem rozmowy toczyły się na temat pozyskania parowozu z ich zasobu jakie warunki musimy spełnić jaką dokumentacje złożyć i ile kasy mamy szykować :-)

Rozmowy konkretne i bardzo treściwe, jak i przedstawiciele kolei jak i my dużo z nich wynieśliśmy.

Daliśmy się poznać z dobrej strony przedstawiliśmy nasze referencje od Pana Starosty Zbigniewa Potyrały oraz od Przewodniczącego Rady Miejskiej Pana Ryszarda Zelinki ,przedstawiliśmy też list referencyjny od Przewodniczącego NZZS Solidarność Pana Jana Matuszczaka z Związków Zawodowych działających na terenie ZNTK Oleśnica S.A.W liście tym jest mowa że Pan Przewodniczący będzie wspierał nasze działania tak jeżeli taki parowóz pozyskamy będziemy mieli gdzie go postawić oraz podjąć się prac naprawczych.

Przekazaliśmy też listę osób byłych i obecnych pracowników ZNTK Oleśnica którzy obiecali nam swoja pomoc przy remoncie parowozu na liście poparcia widniało 60 podpisów.

Na koniec naszego spotkania na ręce Pana Marszałkiewicza złożyliśmy stosowne pismo do PKP CARGO.

Jak widzicie działamy aby w końcu po latach wrócił do naszego miasta parowóz. Jeśli macie jakieś uwagi lub inne ciekawe propozycje w kwestii parowozu proszę o kontakt.

Pragnę jeszcze poprosić ,jeżeli popieracie nasze działania w kwestii pozyskania parowozu –wyślijcie nam wasze poparcie na adres jaki widnieje w zakładce kontakt (poparcie powinni zawierać imię nazwisko, adres zamieszkania i podpis)

Zamieszczamy zdjęcia z naszych wyjazdów: