pocztowka150A

Linia kolejowa 181 Oleśnica – Herby Nowe (woj.Śląskie )

Na tej podstronie przedstawimy historię i opis odcinka linii kolejowej nr.181 i połączeń z stacji Oleśnica

 

 

Ważne daty :

  • 28 maja 1868 roku otwarto oleśnicki dworzec kolejowy i uruchomiono ruch kolejowy na trasie Oleśnica- Wrocław Mikołajów.
  • 15 listopada otwarcie połączenia Oleśnica-Kluczbork
  • 18 marca 1870 roku Towarzystwo Kolei Wrocławsko – Warszawskiej otrzymało koncesję na budowę i eksploatację pruskiego odcinka linii z Oleśnicy do granicy Królestwa Polskiego w Podzamczu.
  • 10 listopada 1871 roku uruchomienie odcinka Oleśnica –Syców
  • 1 marca 1872 roku uruchomienie pierwszego planowego pociągu z Sycowa do Kępna.
  • 30 czerwca 1875 uruchomienie planowych połączeń z Oleśnicy do Gniezna w tym roku otworzona została stacja Oleśnica Rataje.
  • 1 października 1910 otwarcie linii Grabowno Wielkie-Ostrów Wielkopolski

W tym samym roku rozpoczynają się prace przy budowie Głównych Warsztatach Kolejowych Reichsbahnausbesserungswerk Öels dzisiejsze zakłady Z.N.T.K. Oleśnica

  • 1 listopad 1913 powstanie Głównych Warsztatów Kolejowych Reichsbahnausbesserungswerk Öels
  • Luty 1945 jeszcze trwają walki o Festung Breslau a na Oleśnickiej stacji trwają przygotowania do przejęcia obiektów pod zarząd PKP.
  • Pierwsza grupa kolejarzy przybywa z Krotoszyna i Ostrowa Wielkopolskiego przygotowuje węzeł do pracy.
  • 22 marca 1945 pracę zaczyna Oleśnicka parowozownia.
  • 23 marca o godzinie 18 przybywa pierwszy transport kolejowy II Armii Wojska Polskiego.
  • 15 maja pierwsze połączenia z Kluczborkiem ,Miliczem ,Wrocław Psie Pole.

Od roku 1945 do połowy lat 90 Oleśnica była ważnym węzłem kolejowym formowano tu pociągi ,można było tu odprawić do 1200 wagonów towarowych na dobę ,dla młodszych Oleśniczan to będzie dziwne ale można było też zjeść w miarę smaczny posiłek w dworcowym barze ,kiedyś kręcono nawet film ale nie pamiętam jaki tytuł ,na pewno nie z gatunku horrorów lub katastroficzny ale sceneria jaka jest dziś bez szczególnych przeróbek nadaje sie na film demonach a same okolice dworca to aż się proszą o nakręcenie filmu pt.” Katastrofy kolejowe- Anatomia,przyczyny,kto i za co odpowiada ”

Po reformach w latach 90 w PKP Oleśnicki węzeł stał się niepotrzebny zaczyna się stopniowa likwidacja majątku ,rozwiązanie parowozowni/lokomotywowni Oleśnica , oficjalne zakończenie prowadzenia trakcji parowej przypada w Oleśnicy na rok 1992 .

Zawieszanie poszczególnych połączeń :

  • 1992 Oleśnica –Jełowa –Opole
  • 1 styczna 2001 zawieszenie prowadzenia przewozów towarowych Oleśnica –Kępno (od tej pory kursy towarowe prowadzone są sporadycznie ,można czasami spotkać skład ciągnący stal do stacji Cieśle do firmy Pana Grzegorza Dłubaka ,chyba tylko dlatego jeszcze jej nie rozebrali )
  • 1 października 2002 zawieszenie przewozów pasażerskich na trasie Oleśnica- Kępno
  • 30 września 2002 roku pociąg nr .67724 wyjechał w swój ostatni kurs do Kępna.

W miejscowości Gęsia Górka mieszkańcy przygotowali drużynie która prowadziła skład kwiaty ,żegnając się z koleją obecna w ich miejscowości od 1872 przetrwała dwie wojny światowe ale uległa reformą przeprowadzanych na kolei oraz brakiem porozumienia miedzy samorządami i nie spełnionymi obietnicami polityków.

Czy jest szansa na uratowanie przed całkowita dewastacja tej linii ?

Myślimy ze tak ,nasze Stowarzyszenia podejmie dyskusje na temat przejęcia przez Starostwo Oleśnickie tego odcinka ,miejmy nadzieje ze trafimy na podatny grunt ,dzięki wspólnym rozmową uda się nam razem przedstawić projekt uczynienia tej historycznej linii czynnej ,na dzień dzisiejszy rozmawiamy z PKP Nieruchomości aby w jakiś sensowny sposób zabezpieczyć przed całkowitym zniszczeniem stację Jemielna Oleśnicka ,oraz uzupełnić brakujące elementy torowiska które zostały rozkradzione w 2012 roku ok. 2 kilometrów za stacja Syców w stronę Kępna ,obecnie brakuje ok. 180 m szyn , śrub ,itp. Zrobiliśmy dokumentacje zdjęciowa.

Jeśli myślisz podobnie i chcesz pomóc w staraniach ,przesil nam swoje poparcie.(dane znajdują się w zakładce kontakt )

W miarę możliwości zrobimy zdjęcia jak na dzień dzisiejszy wyglądają budynki oraz stan odcinka linii Oleśnica – Kępno.

Zaczynamy od stacji Jemielna Oleśnicka kilometraż 134,15 km (od Oleśnicy 14 km od Kępna 32 km )

Zapraszamy