Kraz 255B-Pojazd trafił do nas z Głogowa z tartaku, miał przejechane 1300 km uszkodzony w nim był środkowy most napędowy brak oświetlania doprowadzony przez nas do perfekcyjnego stanu ,można było go spotkać na zlotach w Darłowie (jechał na własnych kołach nie jak inne na lawetach a do Darłowa mamy prawie 500 km ) Borne Sulinowo ,Odolanów ,Oleśnica Zloty Motocyklowe (prowadził Parade Motocykli )

Mały opis :

KrAZ – (Kremenczućkyj Awtomobilnyj Zawod) – producent samochodów ciężarowych mający swoją siedzibę w Krzemieńczuku na Ukrainie. W 1945 roku podjęto decyzję o wybudowaniu fabryki części mechanicznych i stalowych elementów mostu. Fabryka rozpoczęła działalność 1 czerwca 1948 roku. Produkcja ciężarówek rozpoczęła się w 1958 roku. Obecnie produkuje się ciężarówki cywilne i dla wojska. W 1965 roku Kremenczugska fabryka samochodów rozpoczęła produkcję nowego modelu ciężarówki Kraz 255B. Samochód został wyposażony w nowy ośmio-cylindrowy silnik JaMZ-238 typu Diesel. Konstrukcja samochodu Kraz 255B jest oparta na wcześniejszej wersji Kraz 214. Zmiany jakie wprowadzono dotyczyły zewnętrznych elementów. Poprawiono układ hamulcowy, pneumatyczny i kilka elementów mechanicznych. Konstrukcję wykorzystywano w krajach byłego bloku komunistycznego. Na początku lat 70 pojazd wprowadzono do Ludowego Wojska Polskiego i po dzień dzisiejszy jest używany w nieznacznym stopniu. Ze względu na uniwersalną konstrukcję Kraz-a 255B powstała na jego podwoziu dość duża ilość sprzętu technicznego. W 1979 roku zakończono produkcję Kraza-a 255B. Samochód sprzedawany był do 50 krajów na obydwu półkulach. Był wykorzystywany przez armie Układu Warszawskiego jako terenowy ciągnik artyleryjski i samochód zaopatrzeniowy. Wojskowi szczególnie cenią sobie jego ładowność i moc, pozwalającą holować w trudnym terenie nawet ciężki sprzęt bojowy.

OPIS KONSTRUKCJI

Samochód ciężarowy terenowo-szosowy Kraz 255B ma napęd na wszystkie  koła jezdne i jest przeznaczony do przewożenia ładunków oraz holowania przyczep w różnych warunkach drogowych. Układ przeniesienia napędu posiada: sprzęgło cierne dwu tarczowe,  suche z cylindrycznymi sprężynami dociskowymi. Skrzynia biegów ma pięć biegów do jazdy w przód oraz jeden w tył. Dwa synchronizatory typu bezwładnościowego zapewniają płynne włączanie 2-3 i 4-5 biegu. Skrzynka rozdzielcza składa się z dwustopniowej dodatkowej skrzynki, właściwej skrzynki rozdzielczej z między osiowym mechanizmem różnicowym napędu tylnych mostów z napędu na przedni most i skrzynki odbioru mocy napędzającej wyciągarkę. Układ wałów napędowych składa się z pięciu wałów i pośredniego łożyska w napędzie tylnego mostu. Są to wały napędowe typu otwartego,  rurowe; przeguby krzyżaków wału napędowego wyposażone są w łożyska  igiełkowe. Most środkowy i tylny są jednakowe konstrukcyjnie – posiadają przekładnię główną dwustopniową złożoną z pary kół zębatych stożkowych o zębach śrubowych i pary kół zębatych czołowych z prostymi zębami. Półosie przedniego mostu mają przeguby homo-kinetyczne. Pochwy półosi wprasowane są w obudowę mostów. Rama wykonana jest z dwóch podłużnic o przekroju ceowym, które połączone są pięcioma poprzeczkami. Z przodu i z tyłu ramy umieszczone są zderzaki i urządzenia holownicze. Na tylnej poprzecznicy ramy zainstalowany jest zaczep do holowania, a na przedniej holownicze widełki z gumowymi amortyzatorami. Przednie zawieszenie samochodu usytuowane jest na środku półeliptycznych resorów, których końce zamocowane są w gumowych poduszkach oporowych wsporników. Resory pracują wspólnie z dwoma teleskopowymi amortyzatorami. Tylne zawieszenie wahaczowe, na dwóch podłużnych półeliptycznych resorach, których końce swobodnie opierają się na cylindrycznej powierzchni specjalnych wsporników. Siły poruszające samochód oraz moment i reakcje powstające przy  hamowaniu przenoszone są za pomocą drążków reakcyjnych. Samochód posiada koła bez tarczowe za zdejmowanymi pierścieniami obrzeży. Łączna ilość kół – siedem; dwa przednie, cztery tylne i jedno zapasowe. Zbieżność kół mierzy się wg powierzchni czołowych bębnów hamulcowych. Opony posiadają szeroki profil, a ciśnienie jest sterowane poprzez centralny układ regulacji ciśnienia powietrza  w ogumieniu. Ciśnienie w granicach od 3,5 do 1,0 kg/cm2 w zależności od warunków drogowych. Wyciągarka znajduje się w środkowej części pojazdu pod skrzynią  ładunkową. Posiada poziomy bęben i jest wyposażona w układacz liny z ogranicznikiem nawoju liny, hamulec taśmowy i urządzenia zabezpieczające. Robocza długość liny wynosi 55 m, a jej średnica to 21 mm. Kabina metalowo-drewniana zamknięta, trzy miejscowa z regulowanym fotelem kierowcy i dwumiejscowym siedzeniem dla  pasażerów. Kabina jest wyposażona w nagrzewnicę, otwory wentylacyjne, pneumatyczne wycieraczki przednich szyb, dmuchawę kierującą ciepłe powietrze na przednie szyby, wentylator chłodzący kierowcę, lusterka wsteczne, skrzynkę na rzeczy, kieszeń na dokumenty, popielniczkę, rozkładaną pryczę do spania, osłonę przeciwsłoneczną. Na pulpicie są zainstalowane instrumenty kontrolne, szybkościomierz,  amperomierz, wskaźnik poziomu paliwa w zbiornikach, wskaźnik temperatury wody, wskaźnik ciśnienia oleju w układzie smarowania silnika, wskaźnik ciśnienia powietrza w układzie hamulcowym i ciśnienia w ogumieniu. Skrzynia ładunkowa wykonana jest z metalu i posiada otwieraną tylną klapę. W przedniej części podłogi znajduje się luk do obsługi  wyciągarki. Skrzynia wyposażona jest w odejmowane ażurowe nadstawki ścian i składane boczne ławki, pałąki do zamocowania brezentowego pokrycia, fartuchy i uchwyt łopat, kilofów itp. W przedniej części skrzyni znajdują się gniazda do ustawiania pałąków po zdjęciu brezentu.

KRAZ 255W ciągnik siodłowy jest modyfikacją Kraza 255B (bez wyciągarki, skrzyni odbioru mocy i skrzyni ładunkowej) i służy do holowania naczepy. Dane Techniczne: napęd 6×6 ładowność – 11950 kg;

  • Całkowita ładowność holowanej przyczepy:
    – na drogach o twardej nawierzchni – 50 t
    – na drogach gruntowych i w terenie – 20 t
  • Wymiary gabarytowe:
    długość – 8645 mm
    szerokość – 2750 mm
    wysokość do szczytu kabiny (bez ładunku) – 2940 mm
    wysokość do przykrycia brezentowego (bez ładunku) – 3170 mm
    wysokość do poziomu skrzyni ładunkowej – 1640 mm
    skrzynia ładunkowa – metalowa – długość – 3770 mm
    szerokość – 2185 mm
    wysokość – 800 mm
    masa własna – 11350 kg

Ciężar samochodu z wyposażeniem
– 11950 kg silnik – JaMZ-238, wysokoprężny czterosuwowy , widlasty (90°), 8 – cylindrowy; o pojemności 14,86 L moc silnika – 240 KM przy 2100 obr./min; masa silnika 1385 kg poj. zbiornika paliwa – 2 x 225 l; prędkość max – 70 km/h; skrzynia biegów – mechaniczna, pięciobiegowa plus wsteczny;    Synchronizowane wszystkie biegi prócz 1    Przełożenia I-5,26 II-2,90 III-1,52 IV-1,00 V -0,664 R-5,48 reduktor dwu stopniowy Przełożenia H- 1,23 L- 2,28 głębokość brodzenia 1 m rozmiar ogumienia -1300x530x533 Rozstaw osi – 5300 mm Rozstaw kół – 2160 mm Prześwit poprzeczny samochodu z ładunkiem – 360 mm Promień skrętu – 13 m Najmniejszy zewnętrzny promień zawracania – 14 m Centralny system regulowania ciśnienia w ogumieniu Napęd 6×6 miały wszystkie KRAZ-y oprócz oryginalnej wywrotki. Seryjna wywrotka KRAZ 256  (ciężko dziś taką spotkać) miała napęd 6×4, napędzane były tylko tylne osie.

http://www.youtube.com/watch?v=fbVXBxaooKg&feature=related